Pierwszy chiński kontenerowiec przepłynął szlakiem północnym do Europy

21.10.2025

Droga północna przez Arktykę traktowana jest przez ChRL jako potencjalna alternatywa dla transportu towarów z Chin do UE przez Kanał Sueski. Jej regularne używanie byłoby kluczowe dla chińskich planów zabezpieczenia eksportu do Unii.

Transportujący m.in. moduły fotowoltaiczne kontenerowiec wypłynął 23 września z chińskiego Ningbo, aby drogą północną dopłynąć do portów w Niemczech oraz Wielkiej Brytanii i zakończyć trasę 16 października w Gdańsku. Pierwszy tego typu rejs to pozytywny efekt chińskich planów dywersyfikacji tras dla transportu morskiego do UE. Dotychczasowe szlaki są albo niebezpieczne z powodu ataków terrorystycznych i możliwej destabilizacji na Bliskim Wschodzie (przez Kanał Sueski), albo też długie (dookoła Afryki) i przez to droższe. Zgodnie z oczekiwaniami ChRL regularne rejsy na szlaku północnym mają zostać uruchomione w 2026 r., co jednak zależy m.in. od warunków klimatycznych. Poszukiwanie morskich szlaków transportowych z Chin do UE jest kluczowe ze względu na znaczenie eksportu nadprodukcji dla rozwoju gospodarki ChRL. Szlak arktyczny jest też ważnym elementem współpracy chińsko-rosyjskiej, a rejsy nie byłyby obecnie możliwe bez pomocy rosyjskich lodołamaczy.