PISM Policy Paper nr 3 (156): Adapting NATO’s Conventional Force Posture in the Nordic-Baltic Region
29 SIE 2017
Bezpieczeństwo członków NATO z regionu nordycko-bałtyckiego jest ze sobą powiązane. Wynika to m.in. z możliwości geograficznej eskalacji potencjalnego konfliktu, wagi zabezpieczenia Północnego Atlantyku dla przerzutu sił USA do Europy, a także kluczowego znaczenia współpracy z partnerami NATO – Szwecją i Finlandią. Sojusz powinien wziąć pod uwagę te powiązania podczas dalszej adaptacji do wyzwań ze strony Rosji. Proces ten powinien podlegać nadrzędnej zasadzie zapewnienia spójności między istniejącymi a nowymi elementami polityki odstraszania i obrony Sojuszu. Ze względu na ich bliskie poglądy nt. NATO i relacji transatlantyckich oraz wiarygodność wynikającą z licznych kontrybucji do Sojuszu, Polska i Norwegia powinny wspólnie promować spójną i kompleksową adaptację w regionie nordycko-bałtyckim.

 

Bezpieczeństwo członków NATO z regionu nordycko-bałtyckiego jest ze sobą powiązane. Wynika to m.in. z możliwości geograficznej eskalacji potencjalnego konfliktu, wagi zabezpieczenia Północnego Atlantyku dla przerzutu sił USA do Europy, a także kluczowego znaczenia współpracy z partnerami NATO – Szwecją i Finlandią. Sojusz powinien wziąć pod uwagę te powiązania podczas dalszej adaptacji do wyzwań ze strony Rosji. Proces ten powinien podlegać nadrzędnej zasadzie zapewnienia spójności między istniejącymi a nowymi elementami polityki odstraszania i obrony Sojuszu. Ze względu na ich bliskie poglądy nt. NATO i relacji transatlantyckich oraz wiarygodność wynikającą z licznych kontrybucji do Sojuszu, Polska i Norwegia powinny wspólnie promować spójną i kompleksową adaptację w regionie nordycko-bałtyckim.