• Wersja dla niedowidzących
  • wersja mobilna
  • e-Księgarnia
  • RSS
  • Dołącz do nas na Facebook
  • Dołącz do nas na Twitter
  • Dołącz do nas na Flickr
  • Oglądaj nas na YouTube
  • Dołącz do nas na Instagram
  • PISM English version
  • ПИМД Российская версия
Strona główna > Publikacje > PISM Policy Papers

PISM Policy Papers

font lower
font default
font bigger
podziel się:
facebook
twitter
gogole+
linkedin

 

 
19 października 2017
PISM Policy Paper nr 6 (159): EU Policy Options Towards Post-Soviet De Facto States

Konflikty na obszarze dawnego ZSRR z udziałem państw nieuznawanych przez wspólnotę międzynarodową zagrażają regionalnemu bezpieczeństwu. Utrudniają też pogłębianie politycznych i gospodarczych relacji państw Europy Wschodniej z Unią Europejską w ramach Partnerstwa Wschodniego. Obserwowany w ostatnich latach wzrost napięć między UE a Rosją, rosnące uzależnienie państw de facto od Rosji, groźba wznowienia walk w Górskim Karabachu oraz wojna na wschodzie Ukrainy dodatkowo skomplikowały sytuację. Ponieważ dotychczasowe podejście UE do „zamrożonych konfliktów” przyniosło niewielkie rezultaty, państwa członkowskie z Grupą Wyszehradzką na czele powinny rozważyć korektę dotychczasowej polityki i wzmocnić swoją zdolność do oddziaływania na separatystyczne regiony.

Urban Jakša
05 września 2017
PISM Policy Paper nr 5 (158): China as an “Engine” of Globalisation: More Words than Deeds

Widoczne od początku prezydentury Donalda Trumpa skłanianie się USA ku polityce protekcjonizmu jest postrzegane przez Chiny jako szansa na objęcie roli przywódcy w świecie opartym na globalizacji. Chiny prezentują się jako kraj, który dysponuje niezbędnym do tego potencjałem gospodarczym i wpływami politycznymi. Jednak wciąż stosunkowo zamknięty rynek wewnętrzny, stosowanie niedozwolonych praktyk handlowych, wstrzymywanie wewnętrznych reform gospodarczych, wyzwania społeczne oraz spory polityczne z sąsiednimi krajami utrudnią osiągnięcie takiego celu w najbliższych latach. 

Justyna Szczudlik, Damian Wnukowski
31 sierpnia 2017
PISM Policy Paper nr 4 (157): Squaring the Circle: Is a Balanced Deterrence and Dialogue Approach toward Russia Workable?


Dialog NATO z Rosją jest konieczny, aby ograniczyć ryzyko przypadkowej konfrontacji wojskowej w warunkach rosnącego napięcia. Bez dialogu trudno byłoby także utrzymać polityczną spójność Sojuszu. Jednak wypracowanie odpowiedniej równowagi między odstraszaniem a dialogiem wymaga zrozumienia, jak oba mechanizmy wzajemnie na siebie oddziałują oraz jakie są dotychczasowe doświadczenia z ich stosowania przez Zachód. Sojusz powinien też zdefiniować, jakie cele chce osiągnąć oprócz obniżenia ryzyka konfrontacji.  


Wojciech Lorenz, Jakub Godzimirski
29 sierpnia 2017
PISM Policy Paper nr 3 (156): Adapting NATO’s Conventional Force Posture in the Nordic-Baltic Region


Bezpieczeństwo członków NATO z regionu nordycko-bałtyckiego jest ze sobą powiązane. Wynika to m.in. z możliwości geograficznej eskalacji konfliktów, wagi zabezpieczenia Północnego Atlantyku dla przerzutu sił USA do Europy, a także kluczowego znaczenia współpracy z partnerami NATO – Szwecją i Finlandią. Sojusz powinien wziąć pod uwagę te powiązania podczas dalszej adaptacji do wyzwań ze strony Rosji. Proces ten powinien podlegać nadrzędnej zasadzie zapewnienia spójności między istniejącymi a nowymi elementami polityki odstraszania i obrony Sojuszu. Ze względu na ich bliskie poglądy nt. NATO i relacji transatlantyckich oraz wiarygodność wynikającą z licznych kontrybucji do Sojuszu, Polska i Norwegia powinny wspólnie promować spójną i kompleksową adaptację w regionie nordycko-bałtyckim.


Artur Kacprzyk, Karsten Friis
24 sierpnia 2017
PISM Policy Paper nr 2 (155): Gas Security in the Pipeline—Expectations and Realities
Współpraca między Polską a Norwegią w sektorze energetycznym nabrała ostatnio realnych kształtów. W 2016 r. Polska zaproponowała realizację Bramy Północnej – systemu gazociągów, które mają połączyć rynek polski ze złożami gazu na norweskim szelfie kontynentalnym. Podjęcie takiej decyzji oznacza, że Polska chce zdywersyfikować dostawy gazu i zmniejszyć ryzyko negatywnego – ekonomicznego czy też politycznego – oddziaływania dominującego dostawcy tego surowca, tj. Rosji. W odniesieniu do polsko-norweskiej współpracy bezpieczeństwo energetyczne ma dwa wymiary – bezpieczeństwo podaży, które Polska chce zwiększyć, oraz bezpieczeństwo popytu, które jest istotne dla producentów surowców energetycznych, takich jak Norwegia. Dlatego współpraca w sektorze gazu między Polską a Norwegią, na której będą mogły skorzystać obie strony – importer i eksporter – ma dobre perspektywy.  

Aleksandra Gawlikowska-Fyk, Jakub M. Godzimirski

 


 
Portal PISM wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności portalu. zamknij