• Wersja dla niedowidzących
  • wersja mobilna
  • e-Księgarnia
  • RSS
  • Dołącz do nas na Facebook
  • Dołącz do nas na Twitter
  • Dołącz do nas na Flickr
  • Oglądaj nas na YouTube
  • Dołącz do nas na Instagram
  • PISM English version
  • ПИМД Российская версия
Strona główna > Publikacje > PISM Policy Papers

PISM Policy Papers

font lower
font default
font bigger
podziel się:
facebook
twitter
gogole+
linkedin

 

 
20 lipca 2018
nr Nr. 7 (167)
PISM Policy Paper nr 7 (167): The Importance of Russia’s Second-Generation Elite
The appointment of Dmitry Patrushev, the son of the Secretary of the Security Council of Russia, to a ministerial post is a symbol of the ongoing shift of power to a younger generation of Russian leaders. A growing group of so-called “Kremlin Kids” hold significant, even though not visible, positions in the power structures, enabling Russian elites to maintain influence and control through personal and family links. Such a controlled transition will augment a political system that has the features of a kleptocracy and clan-like organisation. For Western countries, it is a signal that Russia’s strategic goal of enforcing the change in the European security system will be continued.
Bartosz Bieliszczuk, Agnieszka Legucka
06 lipca 2018
PISM Policy Paper nr 6 (166): How Russian Violations of the 1997 Founding Act Influence NATO-Russia Relations

The NATO-Russia Founding Act adopted in 1997 reflected the consensus within the Alliance that new security architecture in Europe should be based on three pillars: enlargement of transformed NATO, European integration and partnership with Russia. Self-limitation on the stationing and deployment of troops in the territories of new NATO members was conditioned upon Russia’s observance of the rule-based order. After the  annexation of Crimea, the Allies decided to respect the spirit of the Founding Act to limit the risk of escalation and defend the security system Russia is interested in derailing. The Allies, however, should adopt a less dogmatic approach to NRFA, which would offer additional flexibility in strengthening NATO’s cohesion and influencing Russian calculations.


Anna Maria Dyner, Artur Kacprzyk, Wojciech Lorenz, Marcin Terlikowski
03 lipca 2018
PISM Policy Paper nr 5 (165): Nord Stream 2: Inconvenient Questions
As the European Union faces a range of pressing challenges, there is one issue that merits special attention: The Russian gas pipeline running on the Baltic Sea seabed. Although it is often portrayed as “purely commercial”, the purpose of Nord Stream 2 is anything but that. It is intended to rewrite the politics of natural gas supply to Europe for years to come and to solidify Russia’s position on the EU gas market. Beyond economic and market considerations, a number of issues leave no doubt that the “blue fuel”, rather than becoming an increasingly tradable commodity, remains one of Russia’s principal instruments of pressure and coercion, both political and economic.

Aleksandra Gawlikowska-Fyk, Marcin Terlikowski, Bartosz Wiśniewski, Szymon Zaręba
08 czerwca 2018
PISM Policy Paper nr 4 (164): The Bucharest 9: Delivering on the Promise to Become the Voice of the Eastern Flank

The Bucharest 9 (B9), a group composed of NATO’s easternmost members, has quickly earned clout as the voice of states whose security is the most undermined by the increasingly provocative Russian rhetoric and force posture and of the region that has become the focus of the Alliance’s response to this threat. Indeed, the potential of the B9 to shape the NATO agenda is significant, not least because most of its countries present a rigid commitment to common defence by taking on an increased burden in NATO by increasing defence expenditures and investing in new capabilities. Yet, the B9 also faces limits to its effectiveness because of its participating states’ differing threat perceptions, uneven commitments to beefing-up national defence capabilities, and the potential volatility of their respective military modernisation and transformation plans. More cooperation within the B9 framework, both political and military, could alleviate these problems and help make it the real voice of the Eastern Flank.


Marcin Terlikowski, Veronika Jóźwiak, Łukasz Ogrodnik, Jakub Pieńkowski, Kinga Raś
27 kwietnia 2018
PISM Policy Paper nr 3 (163): Putting Georgia on the 2018 NATO Summit Agenda
Aneksja Krymu przez Rosję spowodowała wyraźną zmianę w polityce NATO wobec Gruzji. Sojusz, który koncentrował się głównie na politycznym poparciu dla euroatlantyckich aspiracji Gruzji, zaczął jej udzielać praktycznej pomocy wojskowej. Chociaż Rosji będzie trudniej wywierać presję na swojego sąsiada, brak postępów na drodze do członkostwa w NATO może osłabiać morale mieszkańców Gruzji i negatywnie wpływać na ich determinację do reformowania kraju. Dlatego na lipcowym szczycie NATO sojusznicy powinni wyjść z poszerzoną ofertą współpracy dla Gruzji, która w dłuższej perspektywie pozwoli wzmocnić jej poczucie bezpieczeństwa.

Wojciech Lorenz
23 marca 2018
PISM Policy Paper nr 2 (162): Austria in Central Europe: The Aspiration to Become a Bridge-Builder
Austria pod rządami Sebastiana Kurza chce odgrywać rolę pośrednika między zachodnimi i wschodnimi członkami Unii Europejskiej. Taka deklaracja stanowi raczej wyraz poparcia dla spójności Unii w przededniu austriackiej prezydencji niż ofertę reprezentowania interesów państw wyszehradzkich na unijnym forum. Rząd w Wiedniu stara się także wzmocnić swoją pozycję w Europie Środkowej, korzystając z inicjatyw współpracy regionalnej takich jak Trójkąt Sławkowski, inicjatywa Trójmorza czy format V4+. Jednak prorosyjskie postawy i ekonomiczne konflikty interesów obciążyły relacje z regionalnymi partnerami. Wspólne cele pozostają ograniczone i obejmują rozwój infrastruktury transportowej, poparcie dla integracji europejskiej Bałkanów Zachodnich i wzmocnienie granic zewnętrznych UE.

Łukasz Ogrodnik
15 marca 2018
PISM Policy Paper nr 1 (161): Towards a “New Era” in China’s Great Power Diplomacy
Xi Jinping, w czasie pierwszej kadencji rządów, odszedł od polityki niskiej aktywności i unikania konfrontacji w polityce zagranicznej ustanowionej przez Deng Xiaopinga. Początkowy wzrost zaangażowania na arenie międzynarodowej był wymuszony zachodzącymi zmianami w środowisku bezpieczeństwa i miał charakter reaktywny. Jednak w ciągu ostatnich dwóch lat wyraźnie rozpoczęła się nowa faza w chińskiej polityce zagranicznej, w której wszystkie działania są podporządkowane uzyskaniu statusu supermocarstwa. Oznacza to próbę wymuszenia zmiany w globalnym systemie, który został zdominowany przez zachodnie demokracje. Działania Xi Jinpinga wskazują, że Chiny będą w bardziej asertywny sposób wprowadzać nowe standardy w relacjach międzynarodowych oparte na chińskich wartościach.

Justyna Szczudlik

 


 
Portal PISM wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności portalu. zamknij