• Wersja dla niedowidzących
  • wersja mobilna
  • e-Księgarnia
  • RSS
  • Dołącz do nas na Facebook
  • Dołącz do nas na Twitter
  • Dołącz do nas na Flickr
  • Oglądaj nas na YouTube
  • Dołącz do nas na Instagram
  • PISM English version
  • ПИМД Российская версия
Strona główna > Publikacje > Biuletyn PISM

Biuletyn PISM

font lower
font default
font bigger
podziel się:
facebook
twitter
gogole+
linkedin

 

Redakcja: Sławomir Dębski (dyrektor PISM), Bartosz Wiśniewski (kierownik BBA), Rafał Tarnogórski (redaktor prowadzący), Katarzyna Staniewska (sekretarz redakcji), Anna Maria Dyner, Sebastian Płóciennik, Patrycja Sasnal, Justyna Szczudlik, Jolanta Szymańska, Marcin Terlikowski, Tomasz Żornaczuk



 
12 marca 2019
nr 34 (1782)
Wyzwania dla niemieckich Zielonych
Niemieccy Zieloni zdołali w 2018 r. wzmocnić swoją pozycję w landtagach Bawarii i Hesji. Na poziomie federalnym osiągnęli drugie co do wielkości poparcie w sondażach. Tym sukcesom sprzyjało osłabienie CDU, CSU i SPD przy jednoczesnym utrwalaniu wizerunku partii jako alternatywy dla centrolewicowych wyborców. Dalsze wzmocnienie ugrupowania będzie wymagało pozyskania nowych grup wyborców i rozbudowy struktur, szczególnie na wschodzie RFN.

Lidia Gibadło
11 marca 2019
nr 33 (1781)
Perspektywy unijnej kontroli koncentracji przedsiębiorstw po decyzji Komisji Europejskiej w sprawie Siemens–Alstom
Decyzja Komisji Europejskiej (KE) zakazująca Siemensowi przejęcia Alstomu została odebrana przez rządy Niemiec i Francji jako cios w ich plany utworzenia „europejskiego czempiona” w sektorze kolejowym. Oba państwa zadeklarowały, że będą dążyć do zmiany unijnych reguł konkurencji stojących na przeszkodzie tego typu transakcjom. W świetle tradycyjnego podejścia do ochrony konkurencji realizacja większości zapowiedzi pociągnęłaby za sobą negatywne skutki dla unijnej gospodarki, a pośrednio dla polskich przedsiębiorstw i konsumentów.

Szymon Zaręba
08 marca 2019
nr 32 (1780)
Perspektywy wyścigu zbrojeń hipersonicznych między USA, Chinami i Rosją
Postęp technologii hipersonicznych zmieni przyszłe pole walki i niesie ryzyko regionalnych wyścigów zbrojeń. Szanse na wypracowanie nowych reżimów rozbrojeniowych w tym obszarze są małe. To rosnący problem w relacjach między USA, Chinami a Rosją, najbardziej zaawansowanymi w pracach nad taką bronią. Rozwój amerykańskich systemów hipersonicznych może stać się elementem odstraszania Rosji i Chin i wpływać na bezpieczeństwo sojuszników USA z Azji i Europy.

Marcin Andrzej Piotrowski
27 lutego 2019
nr 31 (1779)
Katowice rulebook – perspektywy globalnej polityki klimatycznej
Sukcesem szczytu klimatycznego w Katowicach (COP24) w grudniu 2018 r. było stworzenie jednolitych ram krajowych zobowiązań oraz wspólnej metodologii raportowania emisji gazów cieplarnianych. Nie udało się jednak rozwiązać niektórych spornych kwestii – mechanizmu handlu redukcjami emisji czy długości okresów przedstawiania krajowych zobowiązań. Zadaniem polskiej prezydencji COP24 będzie stworzenie warunków do znalezienia kompromisu w tych sprawach do kolejnego szczytu klimatycznego w Chile.

Marek Wąsiński
26 lutego 2019
nr 30 (1778)
Perspektywy wprowadzenia podatku cyfrowego w UE
Komisja Europejska chce opodatkować sektor cyfrowy w UE. Według obliczeń KE firmy działające na rynku wirtualnym płacą dużo niższe podatki niż tradycyjne przedsiębiorstwa. Pomysł jest wymierzony w amerykańskie koncerny osiągające wysokie przychody na europejskim rynku, ale dotknie również europejskie przedsiębiorstwa. Ma poparcie tylko części państw członkowskich, co oddala prawdopodobieństwo szybkiego wprowadzenia podatku. Pod naciskiem Francji, Niemiec i Hiszpanii KE opracowuje nową, okrojoną wersję regulacji, których wprowadzenie byłoby korzystne dla Polski. 

Marta Makowska
25 lutego 2019
nr 29 (1777)
Perspektywy polityki międzykoreańskiej Moon Jae-ina
Poprawa stosunków międzykoreańskich jest priorytetem polityki zagranicznej administracji prezydenta Korei Płd. Moon Jae-ina. Na dynamikę dialogu obu Korei będą wpływać problemy wewnętrzne, zwłaszcza gospodarcze, w Korei Płd., postęp w rozmowach USA–KRLD nt. denuklearyzacji i koordynacja działań Korei Płd. z USA. Słabnące poparcie społeczne i problemy w relacjach sojuszniczych mogą utrudnić Moonowi realizację głównych celów w polityce międzykoreańskiej. UE może przyczynić się do podtrzymania dialogu obu Korei poprzez większe niż dotychczas poparcie dla koncyliacyjnych zabiegów administracji Moona.

Oskar Pietrewicz
22 lutego 2019
nr 28 (1776)
Chiński program kosmiczny: znaczenie polityczne i wojskowe
Program kosmiczny służy rozwojowi gospodarki ChRL, w tym m.in. technologii komunikacyjnych. Kosmos jest też dla Chin obszarem o znaczeniu strategicznym. Dlatego chińskie władze zwiększają możliwości operacyjne sił zbrojnych w przestrzeni kosmicznej i jednocześnie wykorzystują politycznie kwestię jej militaryzacji. W ramach programu kosmicznego chcą współpracować z innymi państwami, korzystając z ich doświadczenia czy współfinansowania. Jest to korzystne dla członków UE, w tym Polski, gdyż zwiększa efektywność ich programów kosmicznych. Konieczny jest jednak nacisk na transparentność działań ChRL, m.in. w ramach przeciwdziałania militaryzacji kosmosu

Marcin Przychodniak
21 lutego 2019
nr 27 (1775)
Zmiany w polityce Iranu wobec Afryki
Arabia Saudyjska wypiera Iran z Rogu Afryki, gdzie rywalizacja regionalnych potęg zagraża bezpieczeństwu żeglugi na szlaku transportowym między Oceanem Indyjskim a Morzem Czerwonym. Przywrócone sankcje amerykańskie zagroziły irańskim interesom gospodarczym na wschodzie i południu kontynentu. W tych okolicznościach dla Iranu, chcącego przełamywać międzynarodową izolację, na znaczeniu zyskują przyczółki w Afryce Zachodniej, budowane dzięki wsparciu lokalnych społeczności szyickich.

Jędrzej Czerep
20 lutego 2019
nr 26 (1774)
Euroatlantycka integracja Macedonii Północnej
12 lutego br. Macedonia zmieniła nazwę na Macedonia Północna. To efekt porozumienia znad Prespy, zawartego w czerwcu 2018 r. z Grecją, która w zamian odblokowała macedońskie rozmowy akcesyjne z NATO i UE. Macedonia już podpisała protokół o przystąpieniu do Sojuszu Północnoatlantyckiego, a Grecja jako pierwsza go ratyfikowała. Należy się spodziewać, że w ciągu roku Macedonia Północna wstąpi do NATO, a w czerwcu br. rozpocznie negocjacje akcesyjne z UE. Przyspieszenie integracji euroatlantyckiej Bałkanów Zachodnich jest istotnym celem Polski, dlatego warto, by rozważyła ona szybką ratyfikację protokołu.

Tomasz Żornaczuk
19 lutego 2019
nr 25 (1773)
Wzrost napięć w relacjach chińsko-tajwańskich
Chiny dążą do ograniczenia swobody działania Tajwanu na arenie międzynarodowej i do obniżenia poparcia dla rządzącej tam obecnie partii. Stany Zjednoczone aktywnie wspierają Tajwan, co stanowi element polityki Donalda Trumpa wobec ChRL. W tym roku może nastąpić nasilenie chińskiej presji przed wyborami parlamentarnymi i prezydenckimi na Tajwanie, zaplanowanymi na początek 2020 r. Aktywność ChRL daje wgląd w sposoby oddziaływania Chin na sojuszników USA.

Justyna Szczudlik
18 lutego 2019
nr 24 (1772)
Kryptowaluty jako instrument polityki gospodarczej państw – wyzwania i szanse
Waluty wirtualne (tzw. kryptowaluty) mają tworzyć zdecentralizowany system rozliczeń niezależny od kontroli instytucji państwowych. Jednak stworzeniem własnych walut elektronicznych zainteresowane są także państwa, m.in. z uwagi na niskie koszty i szybkość transakcji. Narodowe waluty cyfrowe mogłyby ustabilizować system finansowy wykorzystujący kryptowaluty prywatne. Ich użycie może jednak stanowić wyzwanie np. dla skuteczności sankcji gospodarczych czy zwalczania finansowania terroryzmu.

Damian Wnukowski
15 lutego 2019
nr 23 (1771)
Rozmowy USA–talibowie na temat przyszłości Afganistanu: wyzwania i perspektywy
Ostatnie postępy w negocjacjach między przedstawicielami USA i talibów dają szansę na zakończenie 17-letniej wojny w Afganistanie oraz misji NATO. Do wstępnego porozumienia dochodzi w momencie, gdy talibowie są najsilniejsi od 2001 r., a administracja prezydenta Donalda Trumpa dąży do jak najszybszego wycofania wojsk z Afganistanu. Daje to przewagę negocjacyjną talibom i grozi fiaskiem rozmów. Wycofanie sił przed wypracowaniem wewnątrzkrajowego porozumienia może doprowadzić do eskalacji wojny domowej i przejęcia pełni władzy przez talibów.

Patryk Kugiel
14 lutego 2019
nr 22 (1770)
Problemy prawne związane z wycofaniem się USA z porozumienia nuklearnego z Iranem
Wskutek wyjścia z porozumienia nuklearnego z Iranem Stany Zjednoczone utraciły możliwość korzystania z legitymizowanych przez ONZ środków nacisku. W zamian budują presję jednostronnymi sankcjami, które dotykają też podmioty spoza USA. Porozumienie pozostaje jednak w mocy. Dopóki w ocenie pozostałych uczestników Iran go przestrzega, nie można spodziewać się wznowienia sankcji nałożonych na niego przez ONZ. Na dłuższą metę jednostronne sankcje USA doprowadzą do napięć między USA i UE. Deficyt zaufania, także po stronie Iranu, będzie utrudniał znalezienie wyjścia z sytuacji.

Szymon Zaręba
13 lutego 2019
nr 21 (1769)
Rosja – Korea Południowa: nieudana próba współpracy
W ostatnich dziesięciu latach Rosja i Korea Płd. opracowały kilkanaście strategii współpracy, z których większość nie została wdrożona. Wśród nich najważniejsze były ambitne projekty energetyczne i przedsięwzięcia transportowe. Na przeszkodzie ich realizacji stanęły konieczność zaangażowania w nie Korei Płn. oraz sankcje Stanów Zjednoczonych wobec Rosji. Stąd dotychczasowa współpraca rosyjsko-południowokoreańska ma ograniczony charakter i nie wpłynie na osłabienie bliskich relacji Korei Płd. z NATO.

Jakub Benedyczak
12 lutego 2019
nr 20 (1768)
Polityczne konsekwencje zawieszenia działalności rządu USA
Zawieszenie działalności rządu USA zostało zakończone, co jednak nie oznacza końca politycznego sporu między prezydentem Donaldem Trumpem i Partią Demokratyczną. Osią konfliktu pozostaje kwestia budowy muru na granicy z Meksykiem. Jeżeli prezydentowi i Demokratom zależy na uniknięciu kolejnego „shutdownu”, muszą wypracować kompromis przed 15 lutego. Krytyczne stanowisko Republikanów wobec ponownego zawieszenia sprawia, że Trump może być bardziej skłonny do porozumienia z Demokratami. Alternatywą byłoby pozyskanie finansowania z pominięciem Kongresu.

Mateusz Piotrowski
11 lutego 2019
nr 19 (1767)
Iran w obliczu kryzysu gospodarczego: problemy strukturalne ważniejsze niż sankcje
Decyzja Donalda Trumpa o wypowiedzeniu porozumienia nuklearnego z Iranem uderzyła w irańską gospodarkę, przyczyniając się do osłabienia waluty i spadku PKB. Jednak największym wyzwaniem pozostają dla niej problemy strukturalne, m.in. złe zarządzanie, korupcja i nadmierny udział sektora państwowego. Próby ich rozwiązania są krytykowane przez ultrakonserwatystów, zainteresowanych utrzymaniem status quo. Ewentualny sukces reform oznaczałby dla UE szansę na wdrożenie szerszego mechanizmu wymiany handlowej z Iranem przy jednoczesnym ograniczeniu obiekcji USA. 

Karol Wasilewski
08 lutego 2019
nr 18 (1766)
Problemy i wyzwania w relacjach białorusko-rosyjskich
W ostatnich miesiącach rosną spory między Rosją i Białorusią. Ich przyczyną jest impas w uzgodnieniach cen na surowce energetyczne, co będzie miało negatywne konsekwencje dla białoruskiej gospodarki. Aby utrzymać zależność Białorusi, Rosja wykorzysta narzędzia polityczne i propagandowe. Białoruskie władze mają ograniczone możliwości przeciwstawiania się takim działaniom, a jedną z nich jest poszukiwanie wsparcia – zwłaszcza gospodarczego – u państw Unii Europejskiej.

Anna Maria Dyner
07 lutego 2019
nr 17 (1765)
Wizja nowej europejskiej polityki wschodniej RFN
Niemiecką odpowiedzią na wyzwania w relacjach z Rosją oraz partnerami z Europy Środkowej jest szeroka wizja nowej europejskiej polityki wschodniej. Zakłada ona łączenie dialogu z krytyką wobec Rosji, ożywienie relacji z państwami Partnerstwa Wschodniego (PW) i pogłębienie współpracy z państwami Europy Środkowej. Jednak brak konkretnych propozycji, wewnętrzne sprzeczności, a także uwarunkowania polityki europejskiej i międzynarodowej stawiają sukces tej inicjatywy pod znakiem zapytania.

Lidia Gibadło
06 lutego 2019
nr 16 (1764)
Wpływ sukcesu partii Vox na sytuację polityczną w Hiszpanii
W grudniu 2018 r. konserwatywna partia Vox niespodziewanie uzyskała 10,97% głosów w wyborach do parlamentu Wspólnoty Autonomicznej Andaluzji. Umożliwiło to powstanie centroprawicowego rządu w tym regionie. Sondaże wskazują, że partia może wprowadzić swoich przedstawicieli do Parlamentu Europejskiego (PE). Po wyborach parlamentarnych, które odbędą się najpóźniej w 2020 r., jej poparcie może być konieczne dla powstania prawicowej koalicji. Warunkiem jego pozyskania mogłaby być realizacja części postulatów Vox, tworząca nowe płaszczyzny współpracy między rządami Polski i Hiszpanii.

Maciej Pawłowski
05 lutego 2019
nr 15 (1763)
Założenia nowego Przeglądu obrony przeciwrakietowej USA
Przegląd obrony przeciwrakietowej zakłada kontynuację budowy dotychczasowych systemów obrony USA i ich sojuszników, w tym w ramach NATO. Zapowiedziane studia nad nowymi, ambitnymi i kosztownymi technologiami są jego najbardziej kontrowersyjnym elementem. Kształt i tempo realizacji tych projektów pozostają jednak niejasne, co niesie ryzyko sporów w NATO w kwestii kontroli zbrojeń oraz przyspieszenia prac Rosji i Chin nad ich zaawansowanymi systemami ofensywnymi.

Marcin Andrzej Piotrowski
04 lutego 2019
nr 14 (1762)
Słowacka socjaldemokracja przed wyborami prezydenckimi i do Parlamentu Europejskiego
Przed marcowymi wyborami prezydenckimi i majowymi do Parlamentu Europejskiego (PE) rządząca na Słowacji partia Smer – Socjalna Demokracja utrzymuje największe poparcie. Jej pozycji nie zaszkodzi odejście z polityki jej przewodniczącego i długoletniego premiera Roberta Ficy, który ubiega się o stanowisko sędziego Sądu Konstytucyjnego. Partię może wzmocnić zwycięstwo wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej (KE) Maroša Šefčoviča w wyborach prezydenckich. Otwarcie krytykuje on działania Rosji, w tym budowę gazociągu Nord Stream 2.

Łukasz Ogrodnik
30 stycznia 2019
nr 13 (1761)
Państwa bałtyckie w mechanizmie nadużyć finansowych Rosji
Afery finansowe w Estonii i na Łotwie potwierdzają, że Rosja wykorzystuje sektory bankowe tych państw do swoich interesów. Prowadząc podejrzane transakcje, legalizuje swoje środki finansowe, które mogą być wykorzystywane m.in. na rzecz lobbingu politycznego lub gospodarczego. Skandale obnażyły słabości i luki w bankowości Łotwy i Estonii, jednak motywują te państwa oraz pozostałych członków UE do efektywnego wdrażania środków zaradczych, w tym na poziomie unijnym.

Kinga Raś
29 stycznia 2019
nr 12 (1760)
UE wobec rozwoju sztucznej inteligencji
Stany Zjednoczone i Chiny konkurują o pozycję światowego lidera rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. Nowy wyścig technologiczny pozostawia Unię Europejską w tyle. Trwające obecnie prace nad unijną strategią w tej branży mają na celu harmonizację działań poszczególnych państw. Istotne będą unijne regulacje w sferze etyki i prawa (ochrony praw konsumenta, regulacji antydyskryminacyjnych) oraz niekomercyjnego wykorzystania sztucznej inteligencji (zwłaszcza w medycynie). UE powinna też wspierać wszystkie państwa w rozwoju technik cyfrowych.

Marta Makowska
22 stycznia 2019
nr 11 (1759)
Izraelska scena polityczna w obliczu przedterminowych wyborów parlamentarnych
Koalicja rządowa w Izraelu zdecydowała o przyspieszeniu wyborów parlamentarnych. Doprowadziło to do licznych zmian wśród izraelskich partii, przy czym liderem sondaży pozostaje Likud, partia premiera Benjamina Netanjahu. Głównym politycznym motywem kampanii wyborczej będą oskarżenia szefa rządu o korupcję. Rywalizacja wyborcza będzie też dotyczyła polityki zagranicznej, prezentowanej przez Netanjahu jako przykład skuteczności.

Michał Wojnarowicz
21 stycznia 2019
nr 10 (1758)
„Spójność wspólną wartością europejską” – przewodnictwo Rumunii w Radzie UE
15 stycznia br. premier Viorica Dăncilă ogłosiła program pierwszego przewodnictwa Rumunii w Radzie UE. Rumunia, jako „neutralny arbiter”, chce wzmacniać spójność UE, zwłaszcza przez wyrównanie poziomu rozwoju państw członkowskich. Większość interesów Polski i Rumunii jest zbieżna. Skuteczność prezydencji mogą ograniczać wewnętrzne konflikty polityczne i spory z instytucjami europejskimi. Niesprzyjającym czynnikiem jest także koncentracja państw członkowskich na planowanym na marzec brexicie i majowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. 

Jakub Pieńkowski
18 stycznia 2019
nr 9 (1757)
Nowy dokument o polityce Chin wobec UE: niewielkie szanse na poprawę relacji
W połowie grudnia ub.r. Chiny opublikowały kolejny, trzeci już dokument o polityce wobec Unii Europejskiej. Zarówno wola pogłębienia współpracy, jak i moment publikacji wskazują, że zależy im na poprawie relacji z UE w sytuacji sporu z USA, który negatywnie odbija się na gospodarce i wizerunku ChRL. Chińskie władze liczą, że UE, mimo podzielania obaw Donalda Trumpa, nie zastosuje jego metod. Mają też nadzieję na kontynuowanie unijnej polityki angażowania Chin. Jednak treść dokumentu – długa lista „powinności” UE wobec ChRL oraz szeroki katalog dziedzin współpracy (np. 5G, high-tech), w którym pomija się obawy Unii – stawiają pod znakiem zapytania realizację jego założeń.   

Justyna Szczudlik
17 stycznia 2019
nr 8 (1756)
Protesty na Węgrzech – bez znaczących konsekwencji dla rządu
Trwające na Węgrzech od połowy grudnia protesty m.in. przeciwko zmianom w kodeksie pracy i sądownictwie nie doprowadzą do osłabienia władz i kryzysu społeczno-politycznego. Wspólny udział partii opozycyjnych w demonstracjach ulicznych nie przełoży się na ich współpracę polityczną. Różnice interesów uwidoczni kampania przed majowymi wyborami do Parlamentu Europejskiego (PE). Konkurencja między siłami opozycji prawdopodobnie ułatwi Fideszowi odniesienie wyraźnego zwycięstwa. Szanse na zorganizowanie przez związki zawodowe strajku powszechnego są niewielkie, m.in. ze względu na restrykcje prawne wprowadzone wcześniej przez rząd.

Veronika Jóźwiak
16 stycznia 2019
nr 7 (1755)
Wspólny budżet strefy euro: po myśli Niemiec
Decyzje grudniowego szczytu państw strefy euro o utworzeniu budżetu dla unii monetarnej są zgodne z oczekiwaniami Niemiec. Nowa pula finansowa oznacza wprawdzie pogłębienie integracji, ale jej niewielki rozmiar i brak autonomicznego charakteru nie naruszają niemieckich interesów gospodarczych ani istniejącej struktury integracyjnej UE. Rozwiązania te są korzystne również dla państw spoza strefy euro, ponieważ ograniczają ryzyko zróżnicowania integracji.

Sebastian Płóciennik
15 stycznia 2019
nr 6 (1754)
Polityka Rosji wobec Libii
Libia odgrywa coraz większą rolę w rosyjskiej polityce zagranicznej. Rosja chce sobie zapewnić wpływ na sytuację w tym państwie poprzez wsparcie udzielane głównym siłom politycznym, w tym generałowi Chalifie Haftarowi, dysponującemu największym potencjałem wojskowym. Z perspektywy Rosji będzie istotne, by nowe libijskie władze zagwarantowały jej rozwijanie współpracy gospodarczej i energetycznej oraz realizację kontraktów zawartych przed wybuchem wojny domowej w 2011 r. Rosja liczy też na możliwość rozmieszczenia baz wojskowych na libijskim terytorium. Zaangażowanie w Libii jest częścią nowej rosyjskiej strategii wobec Afryki i przejawem dążeń Rosji do odzyskania statusu supermocarstwa.


Anna Maria Dyner
14 stycznia 2019
nr 5 (1753)
Włoskie partie polityczne przed wyborami do PE
Kampanię przed wyborami do Parlamentu Europejskiego we Włoszech zainaugurował spór rządu z Komisją Europejską (KE) wokół budżetu państwa. Ocena funkcjonowania UE stanowi oś podziału między głównymi siłami politycznymi. Partie opozycyjne zarzucają rządowi konfrontacyjną postawę względem unijnych instytucji. Liderzy partii rządzących liczą z kolei, że w najbliższych wyborach do PE dostaną się podobne siły polityczne, co zmieni układ sił w unijnych instytucjach. Jednak konflikty Włoch z KE będą przybierać na sile niezależnie od wyniku wyborów do PE.

Maciej Pawłowski
10 stycznia 2019
nr 4 (1752)
Izrael w polityce Chin: innowacje i znaczenie strategiczne
Rośnie znaczenie Izraela w polityce zagranicznej Chin, zwłaszcza jako źródła nowoczesnych technologii w IT czy lokalizacji inwestycji infrastrukturalnych. Współpraca gospodarcza i dialog polityczny ChRL z Izraelem są również motywowane zabezpieczeniem chińskich projektów inwestycyjnych w Egipcie czy Iraku. Zaangażowanie Chin w tym regionie może się przełożyć na mniejszą ich aktywność na europejskim odcinku Pasa i Szlaku. Możliwe jest także zwiększenie obecności wojskowej ChRL na Bliskim Wschodzie, co stanowiłoby wyzwanie dla NATO. 

Marcin Przychodniak
07 stycznia 2019
nr 3 (1751)
Perspektywy polityczne Zjednoczenia Narodowego w wyborach do Parlamentu Europejskiego
W 2017 r. Marine Le Pen poniosła porażkę w wyborach prezydenckich, a jej partia Zjednoczenie Narodowe – w parlamentarnych. Ugrupowanie zostało osłabione w wyniku zarzutów sądowych o defraudację publicznych pieniędzy i odpływu członków. Jednak pod koniec 2018 r. zdołało w sondażach wyprzedzić partię prezydencką i ma szanse na zwycięstwo w wyborach do Parlamentu Europejskiego. Sprzyjają temu rosnące niezadowolenie społeczne i krytyka wobec rządu oraz nikła konkurencja ze strony innych ugrupowań opozycyjnych.


Łukasz Jurczyszyn
03 stycznia 2019
nr 2 (1750)
Innowacyjne instrumenty finansowe w międzynarodowej współpracy rozwojowej: szanse dla Polski
Zmiany sposobów realizowania międzynarodowej współpracy rozwojowej oznaczają większe zaangażowanie sektora prywatnego dla osiągnięcia zrównoważonego rozwoju i pobudzenia wzrostu w krajach rozwijających się. Służyć temu ma m.in. szersze stosowanie innowacyjnych instrumentów finansowych (IIF). Są one szansą dla Polski na skuteczne zaangażowanie krajowego biznesu w pomoc rozwojową poprzez wzmocnienie instytucjonalnych kompetencji w tym obszarze, we współpracy z doświadczonymi donatorami z UE.

Patryk Kugiel
02 stycznia 2019
nr 1 (1749)
Reforma mechanizmów kontroli inwestycji w USA i UE: odpowiedź na aktywność Chin
USA zwiększają kompetencje instytucji odpowiedzialnej za kontrolę inwestycji zagranicznych, zaś UE kończy procedurę wdrożenia podobnego mechanizmu (tzw. screeningu) na poziomie wspólnotowym. Oba procesy są reakcją na aktywność inwestycyjną chińskich podmiotów, w tym przejmowanie firm z sektora wysokich technologii. Działania Chin stanowią zagrożenie dla konkurencyjności gospodarek innych państw, a nawet dla ich bezpieczeństwa. Mechanizm screeningu może pomóc w ochronie przed chińskimi praktykami. Jest też szansą na wzmocnienie relacji transatlantyckich oraz potencjalnym wkładem w wypracowanie wspólnego stanowiska USA i UE w sprawie reformy WTO.

Justyna Szczudlik, Damian Wnukowski