• Wersja dla niedowidzących
  • wersja mobilna
  • e-Księgarnia
  • RSS
  • Dołącz do nas na Facebook
  • Dołącz do nas na Twitter
  • Dołącz do nas na Flickr
  • Oglądaj nas na YouTube
  • Dołącz do nas na Instagram
  • PISM English version
  • ПИМД Российская версия

Biuletyn PISM

font lower
font default
font bigger
podziel się:
facebook
twitter
gogole+
linkedin

 

Redakcja: Sławomir Dębski (dyrektor PISM), Katarzyna Staniewska (sekretarz redakcji), Karolina Borońska-Hryniewiecka, Jarosław Ćwiek-Karpowicz, Anna Maria Dyner, Patryk Kugiel, Zuzanna Nowak, Sebastian Płóciennik, Patrycja Sasnal, Rafał Tarnogórski, Marcin Terlikowski



 
29 lipca 2016
nr 48 (1398)
Polityka zagraniczna w kampanii wyborczej Hillary Clinton
Na zakończonej wczoraj konwencji Partii Demokratycznej nominację prezydencką otrzymała Hillary Clinton. Dla polityki zagranicznej USA jej ewentualne zwycięstwo w wyborach prezydenckich będzie oznaczało mniej radykalną zmianę, niż gdyby prezydentem został kandydat Partii Republikańskiej, Donald Trump. Clinton zapowiada dużą amerykańską aktywność i dążenie do odbudowania silnego przywództwa Stanów Zjednoczonych w świecie. Opowiada się za wzmocnieniem systemu sojuszów, w których NATO ma odgrywać kluczową rolę. Elementami tej strategii politycznej mają być także: zwiększenie aktywności USA na rzecz zakończenia konfliktu w Syrii, zwalczanie ISIS i międzynarodowego terroryzmu, a także powstrzymywanie Rosji przed próbami zmiany porządku międzynarodowego za pomocą siły i polityki neoimperialnej.

Andrzej Dąbrowski
26 lipca 2016
nr 47 (1397)
Relacje Chiny – Unia Europejska: perspektywy po szczycie
Ostatni szczyt UE–Chiny potwierdził narastające rozbieżności między stronami. Chiny, dążąc do ochrony własnego rynku, nierówno traktują europejskich inwestorów. Jednocześnie domagają się pełnego dostępu do rynku Unii Europejskiej, aby eksportować nadwyżki produkcyjne. UE natomiast obawia się subsydiowanego chińskiego eksportu, gdyż zagraża on miejscom pracy. Również w sferze normatywnej zaznaczają się rozdźwięki: Chiny nie uznają arbitrażu w sprawie Morza Południowochińskiego i wyroku trybunału haskiego w tej sprawie. UE zaś, wspierając pokojowe metody rozwiązywania sporów międzynarodowych, uznaje werdykt trybunału. Państwa członkowskie UE powinny w większym niż dotychczas stopniu uwzględniać wspólnotowy kontekst stosunków z ChRL i koordynować swoją politykę wobec Chin z instytucjami UE.

Justyna Szczudlik
19 lipca 2016
nr 46 (1396)
Konsekwencje nieudanej próby przewrotu wojskowego w Turcji
Pucz w Turcji będzie miał poważne konsekwencje dla jej polityki wewnętrznej i zagranicznej. Doprowadzi do dalszej konsolidacji władzy w rękach prezydenta Recepa Tayyipa Erdoǧana, który wykorzysta obecną sytuację do wyeliminowania nielojalnych grup w prokuraturze i armii pod pretekstem walki z ruchem Hizmet i jego przywódcą Fethullahem Gülenem. W polityce zagranicznej należy liczyć się z możliwością napięć w stosunkach Turcji z USA i UE, które będą krytykować władze tureckie za sposób walki z politycznymi oponentami. Osłabienie więzi euroatlantyckich może zbliżyć Turcję do innych partnerów, m.in. do Rosji.

Konrad Zasztowt
18 lipca 2016
nr 45 (1395)
Przyczyny i konsekwencje arbitrażu w sprawie Morza Południowochińskiego
Trybunał arbitrażowy jednomyślnie odrzucił chińskie „prawa historyczne“ do obszarów morskich na Morzu Południowochińskim. Orzeczenie jest ostateczne, chociaż wiąże tylko strony sporu, a Unia Europejska uznała jego moc prawną. Nieprzejednana postawa Chin może spowodować wzrost napięcia w regionie. Niewykluczone są incydenty z udziałem marynarki chińskiej i filipińskiej, mniej prawdopodobne z udziałem okrętów amerykańskich. Orzeczenie może skłonić Chiny do wypowiedzenia Konwencji o prawie morza, zmniejsza się także prawdopodobieństwo jej ratyfikacji przez Stany Zjednoczone.

Rafał Tarnogórski
15 lipca 2016
nr 44 (1394)
Wzrost zagrożenia rosyjskiego w raportach bałtyckich służb specjalnych
W najnowszych ocenach bezpieczeństwa kontrwywiady Litwy, Łotwy i Estonii wykazują zwiększenie agresywnej działalności wywiadowczej Rosji. Zwracają uwagę zaangażowanie Federalnej Służby Bezpieczeństwa Rosji (FSB) w rozpoznanie pogranicza oraz koordynacja jej działań z pracą służb białoruskich. Wobec potencjału wojskowego Rosji i Białorusi oceny te zmuszają do uwzględnienia szerszego wachlarza scenariuszy wojny hybrydowej w regionie. Dlatego państwa bałtyckie – niezależnie od obecności sił NATO i osiągnięcia poziomu 2% PKB na wydatki obronne – powinny zainwestować większe środki w swoje służby specjalne, straż graniczną, cyberbezpieczeństwo oraz zwalczanie rosyjskiej propagandy.

Marcin Andrzej Piotrowski, Kinga Raś (Dudzińska)
14 lipca 2016
nr 43 (1393)
Konsekwencje Brexitu dla UE: polityka bezpieczeństwa po szczycie NATO
Wynik brytyjskiego referendum nie będzie miał bezpośredniego wpływu na adaptację NATO do zagrożeń wskazanych na szczycie w Warszawie. Może jednak ograniczyć rolę UE w europejskiej obronności, gdyż bez Wielkiej Brytanii – najsilniejszego wojskowo kraju Unii – wspólnej polityce bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) grozi rozkład. Dlatego grupa państw UE z Francją i Niemcami na czele może podjąć próbę zacieśnienia integracji europejskiej w dziedzinie obronności. Choć takie inicjatywy nie przyniosą szybko rezultatów, to w dłuższej perspektywie mogą godzić w NATO, zwłaszcza jeśli nie będą otwarte na inne państwa europejskie.

Marcin Terlikowski
07 lipca 2016
Przesłanie Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej Andrzeja Dudy do uczestników Warsaw Summit Experts’ Forum: NATO w obronie pokoju
„Potrzebujemy braterstwa nie tylko broni, lecz także braterstwa wizji, wartości, zasad. Potrzebujemy sojuszu państw i narodów, nie zaś wyłącznie sojuszu prezydentów, premierów i ministrów” – pisze Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej Andrzej Duda w liście do PISM, GLOBSEC, Atlantic Council, Centre for Strategic and International Studies i German Marshall Fund – organizatorów i partnerów Warsaw Summit Experts’ Forum – NATO in Defence of Peace: 2016 and Beyond. To niestandardowe przesłanie zostaje skierowane za pośrednictwem czołowych think tanków z okazji rozpoczynającego się szczytu NATO w Warszawie. Prezydent Polski zwraca w nim uwagę, że by NATO mogło skutecznie pełnić swoją funkcję, motto „jeden za wszystkich, wszyscy za jednego” musi być oczywiste i czytelne dla  wszystkich obywateli. Szczególną rolę do odegrania mają tu właśnie środowiska eksperckie.

 


 
Portal PISM wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności portalu. zamknij